Relationen som den øverste dagsorden

Når vi i Børnehuset Hyllehøj har relationer og samspil som vores øverste dagsorden så er det for di at vi igennem de seneste 10 års forskning, ved at kvaliteten af samspillet og relationerne direkte påvirker barnets muligheder for læring, trivsel, udvikling og handling. De er altså afgørende for at vi lykkedes med at realisere ambitionerne i den ny styrkede lærerplan.

Konklusionen i ” Daginstitutionens betydning for børns udvikling, en forsknings oversigt” (Christoffersen. M.N. 2014) lyder entydigt:

”Kvaliteten af interaktionen mellem barn og voksen er den mest betydningsfulde enkeltfaktor i daginstitutionen”

Noget af det allervigtigste i en relation mellem børn og personale i et dagtilbud er en tryg tilknytning. Det at hører til og at blive taget imod.

Altså en base at indtage verden fra. (Theory of Circle of security)

Hernæst kommer vigtigheden af at barnets kontakt og nærhed er til stabile og sensitive voksne. Der har et længere og dybere kendskab til barnet.  Forskningen viser at det er vigtigt at de voksne forbliver hos børnene i flere år, og ikke skifter mere end nødvendigt. ( relationer og interaktioner i dagtilbud 2018. Danmarks evaluerings institut)

Vi har derfor valgt at organisere os i Basegrupper, fra 3-5 år. Hvor børnene knyttes til et base team af voksne.

Herudover har hvert barn en primærvoksen, som har et særligt fokus på netop barnets udvikling og relationelle netværk. Det vil være denne voksne der tager imod jer som familie og som I vil møde til forældre samtalerne. Det betyder dog ikke nødvendigvis at det er selvsamme base voksne, som jeres barn vil tabe sit hjerte til, det gør heller ikke noget.
I hverdagen arbejder base teamet med alle børnene i gruppen.

I en blandet gruppe, vil de små se op til og lære af de store og de store vil udvikle empati og forståelse for de yngre.

Når vi i løbet af ugen samler børnene i aldersopdelte grupper, for at målrette læringsmiljøerne, f.eks. de store eller de yngste til musik og sang, så vil barnet følges ud i fællesskabet med voksne fra base teamet, for senere igen at vende tilbage til sin gruppe.

På den måde sikrer vi at børnene oplever og vokser med tilpasse forstyrrelser, med den trygge base inden for rækkevidde.