Bæredygtighed som pædagogisk dagorden

Bæredygtighed i børnehøjde, er en grundværdi i Børnehuset Hyllehøj.

Vi er en institution som gerne vil være kendetegnet ved en høj grad af bæredygtighed, i vores pædagogik.

Vi beskæftiger os med tre former for bæredygtighed.

1. Den miljømæssige bæredygtighed. det at passe godt på vores jordklode. Igennem viden og kærlighed til den.
  2. Den sociale bæredygtighed. Det at give og tage i sociale fællesskaber og at kunne håndtere og sætte pris på forskellighed og hinandens ressourcer.
  3. Den økonomiske bæredygtighed.

Det er alt sammen flotte ord, som vi alle har set og hørt mange steder. Men at omsætte dem til børnehøjde er befriende og meget meningsfuldt.

Med den ændrede dagtilbudslov af 2018 lægges der i lærerplanstemaet ”natur, udeliv og Science” markant vægt på børnenes mulighed for at være ude og møde naturen igennem leg. Her tales om at børnene skal have mange og afvekslende møder med Naturen og at de voksne skal sikre en undrende og eksperimenterende tilgang.

I det efterfølgende skriv vil vi give jer helt konkrete eksempler på tiltag i vores hverdag der udspringer fra tanken om bæredygtighed.

1. Den miljømæssige og naturlige bæredygtighed:

Vuggestuebarnet.

For vores vuggestue fra 0-3 år er den primære handling at få en fortrolighed med og en tryghed i naturen. Det helt lille barn skal lære at mestre sig selv og sin lille krop i uderummet.

Dette opleves ved at lege, sanse og undersøge ting i naturen. Vi prioriterer udelivet med vores vuggestue højt. Vi gør meget ud af at give børnene glade og spændende oplevelser. Når de voksne siger at vi skal ud, løber alle små tumlinger glade ud i garderoben og trækker i flyverdragten eller regntøjet.

Vi har en stor opmærksomhed på den eksperimenterende tilgang. Svarene skal ikke være givet på forhånd og der skal være god tid til at følge børnenes spor.

Vi ønsker børn der er nysgerrige og som kan bruge deres fordybelse til at undersøge ting. Det kræver at vi giver dem ro og især tid.

Vi lader billederne tale deres eget sprog.

Børn peger på regneorm

Se hvad er nu det?

Børn skyller æbler

Vi skulle skylle æblerne, men kom til at lege i stedet.

Børn kigger på høns

Hønsene giver æg.

Børn kigger på køer

Køerne giver mælk, wauu de er store.

Børnehavebarnet.

For de større børn i børnehaven, gælder samme fokus. Bare på et væsentligt højere og mere frit niveau.

Børnehavebarnet i Børnehuset Hyllehøj, er vandt til at være ude og bruger naturen som en evig kilde til inspiration og rigdom.

Vi cykler i vores ladcykler og kører i bus, ud i Middelfarts skønne natur.

Vi arbejder med det fælles 3, Jord til bord, hvilket betyder at børnene dyrker frugt og grønt på legepladsens køkkenhave arealer og bærer det ind i køkkenet til Dorte.

Vi arbejder efter Børnenes ”natur kanon”, den er udarbejdet af friluftrådets grønne spirer. Da vi ser det som en væsentlig del af pejlemærket Bæredygtighed, samt lærerplans temaet natur, udeliv og science.

Pige med fiskDen er kold og våd.
Børn kigger på en fugleredeEn forladt fuglerede.
Børn renser fiskVi renser fisk.
Børn på genbrugsstationVi sorterer affald
Børn på strandMidt i Middelfarts skønne natur.

2.Den sociale bæredygtighed.

Når vi tilrettelægger vores lærings miljøer, er det altid med det formål at børnene udvikler sig og trives i de planlagte fællesskaber. Fællesskaberne kan se ud på mange måder. Store, små, styrede og mere frie. Spontane og planlagte.

Børn beriger hinanden, med deres forskelligheder og de lærer her at forstå andre og sætte sig i hinandens sted. Det handler om den nærhed og respekt vi giver hinanden som mennesker. Vi går selvfølgelig forrest som de vigtige rollemodeller, vi som voksne er.

Den sociale bæredygtighed handler også om samfundet omkring os:

• Vi kan alle give noget, men ikke nødvendigvis det samme. Vi vil gerne lære vores børn om alt det der påvirker menneskers mulighed for at øve sig og bidrage.

• Vi vil gerne give dem mod på at prøve i et nært og rummeligt fællesskab.

• Vi vil gerne lære dem en grundlæggende respekt for andre mennesker deres funktion og for dem selv.

Opslag på Aula,

Kære forældre I skal møde Inge Lucassen.

80 år og enkefrue.

Hun har travlt i sin stue foran fjernsynet hver aften.

Hun strikker nemlig klude til vores institution. En klud hver aften.

Jævnligt kommer hun og afleverer en bunke.

På vuggestuen bruges kludene til fingre og mund efter måltidet,

Børnene øver sig i selvbevidsthed og i børnehaven bruges kludene når børnene gør borde klar og rydder af efter maden.

Broby Sports efterskole har i bæredygtigheds ugen 2022 lavet beregninger på hvor mange engangsklude vi sparer, ved at bruge strikkede klude i stedet, selvfølgelig holdt op imod vask, strøm og garn forbrug.

Tiltaget er bestemt bærer dygtigt. Men allermest meningsgivende er det at

Barn, elev og ældre mødes og får øje på hinanden.

Og glædes.

Det kalder vi social bæredygtighed.

Dame med strikketøj

3. Den økonomiske bæredygtighed.

Hvordan omsætter man det til børnehøjde.

I børnehuset Hyllehøj, oversætter vi den økonomiske bæredygtighed på følgende måde:

Vi passer på vores ting. Og vi reparerer dem, hvis de går i stykker.  Alt hvad børnene kan deltage i, prioriterer vi at medinddrage dem i.

I vores arbejde med at dyrke grøntsager,  snakker om at tage fra naturen og give tilbage til naturen.

De følgende billeder viser et kasseret dukkehus, som ældstegruppen har været med til at renovere:

Dukkehus udefra
Dukkehus indefra